Europaklasse

Er du glad for sprog og interesseret i at møde og tale med andre europæiske unge?
Vil du lære en masse om andre kulturer og samfund?

Du bliver en del af Katedralskolens Europaklasse, hvis du vælger en af følgende fire sproglige studieretninger:

Ekstra studietur

I Europaklassen stræber vi efter, at du allerede i 1.g kommer på en studietur til en europæisk destination, hvor du møder andre europæiske unge. Samtidig skal du stadig på den normale studietur i 2.g.

Oplev europæisk kultur helt tæt på

Vi har øget fokus på kulturmøder for at få europæisk kultur helt ind under huden. Vi laver fælles projekter og aktiviteter med andre europæiske unge, og vi prioriterer udveksling, hvis det er muligt. Du lærer et andet lands sprog og kultur på en helt anden måde, når du bor privat. Måske prøver du også selv rollen som vært, når vi får besøg. Vi har gode erfaringer med at planlægge indkvartering og besøg på en måde, så det bliver en overskueligt og rar oplevelse for alle.

Rejseudgifter

Hvis det lykkes at få en studietur i stand i 1.g, kan de samlede rejseudgifter til både 1.g- og 2.g-tur overstige de 4.500 kr., som alle betaler for studieturen i 2.g. Dog søger vi EU-midler som kan hjælpe med at dække udgifterne til turen i 1.g, og da vi i 2022 er blevet akkrediteret som Erasmus+ skole, er der stor sandsynlighed for EU-støtte.

Udvekslingen er en unik mulighed for at få trænet dit engelske sprog og få nye venner fra det Europa, vi alle er del af.