Elevudvalg for enhver smag

Ønsker du indflydelse? Vil du være med til at arrangere fester? Brænder du for bæredygtighed, idrætsturneringer eller formidling?

Engageret elevudvalgskultur

På RKS har vi en mange elevudvalg. Udover at skabe relationer på tværs af klasser og årgange, så lærer udvalgsmedlemmerne en hulens masse om at organisere, koordinere og gøre noget for fællesskabet.

Som noget særligt har vi en projektleder for sociale aktiviteter. Hun hjælper med at føre nye udvalg, events og ideer ud i livet. Hun hedder Sidsel Naut (SNA). Og hende vil du gerne møde.

Elevrådet

Elevrådet er et vigtigt demokratisk organ, som sikrer elevernes indflydelse på skolens liv og udvikling. Hvert år vælger hver klasse 1-2 repræsentanter. Vi lægger vægt på, at alle bliver hørt, og både små og store emner er velkomne.

Elevrådet

Musical

RKS er kendt for sin 100% elevstyrede musical. Omkring 100 elever samarbejder hvert år om at stable den vildeste forestilling på benene. Glæd dig til showet i uge 7.

Musical

HROAR-fester

Festudvalget HROAR står for festerne på Katedralskolen. Typisk er der et tema til festerne, fx rave, Roskilde Festival eller foskellige årtier. Indimellem suppleres dj'en af en kunstner - senest Artigeardit.

Følg HROAR på Facebook

Råhygge

Råhygge er den ultimative opvarmning til en god weekend: Gode venner, hygge og livemusik. Fredag aften kl. 19-22 ca. fem gange i løbet af skoleåret bliver lyset dæmpet, og elever og andre deler ud af deres evner på en scene.

Følg Råhygge på Instagram

Morgensamling

En gang imellem samles hele skolen en halv time til Morgensamling, hvor du får fællesbeskeder fra bl.a. elevudvalg, lærere og gæster. Til at holde styr på det hele – og sørge for den gode stemning undervejs – har vi Morgensamlingsholdet.

Følg Morgensamling på Instagram

Miljørådet

Miljørådet arbejder hårdt på at styrke skolens grønne profil og fastholde bæredygtige tiltag. De har fx fået bæredygtig service i kantinen, de afholder Fem Fede Dage, og de passer planter og blomster i SOL-haven.

Følg Miljørødderne på Instagram

RKS Mix

Skoleradioen RKS Mix sørger for hverdagens fest - de spiller musik i kantinen i spisepausen. Skoleradioen blev oprettet i 1996 på elevernes initiativ og har spillet lige siden. Snak med dem, hvis du har ønsker eller kommentarer.

RåKoSt

I skolebladet RåKoSt kan du læse historier fra hverdagen. Også look a likes, rå-citater og horoskoperne er populære sider i bladet. Eleverne på redaktionen sørger for, at det næste nummer bliver mindst lige så godt som det forrige – og der er plads til både tekstforfattere, layoutere og tegnere i redaktionen.

SoMe-udvalget

SoMe-udvalget er med til at skabe indhold til skolens sociale medier. De står blandt andet bag konceptet Ugens Kat, som er en serie af interviews, hvor du lærer skolens elever og ansatte lidt bedre at kende. Skriv en DM til skolens Instagram, hvis du har en idé.

Følg med på RKS' Instagram

Regnbueudvalget

Regnbueudvalget er et LGBTQ+ fællesskab på skolen. Udover et ønske om at have et socialt forum arbejder udvalget med at udbrede kendskab til LGBTQ+ området. Alle elever på RKS er velkomne i Regnbueudvalget.
Følg Regnbueudvalget på Instagram

Idrætsudvalget

Idrætsudvalget står for frivillig idræt efter skole. De arrangerer fx volleyball og floorball i hallen for alle interesserede. Kom og vær med.

PodKarsten

Lyt til episoderne af RKS PodKarsten, når eleverne taler i øjenhøjde om hverdagslivet på RKS og ting, der sker i Roskilde.

SoundCloud PodKarsten

Magic, D&D og andre klubber

Nye initiativer og klubber dukker løbende op. Senest er elever fx begyndt at mødes efter skole til Magic-turneringer og Dungeons & Dragons.

Har du en idé?

Kunne du tænke dig at arrangere et event eller starte endnu et fællesskab på skolen? Tag fat i Sidsel Naut, projektleder for sociale aktiviteter, i Lectio (SNA) eller mail: rksna@rks-gym.dk.